Praktikant

Den här veckan och två till har jag en praktikant med mig på musikundervisningen. Hon heter Louise Borking, går musik och media på IT-gymnasiet i Västerås.

Månadsbrev

Nu har vi skickat ut månadsbrevet från art/media. Har du inte fått det finns det att läsa på www.risbroskolan.fagersta.se

år 7 v4

Vi har fortsatt att spela piano. En del har börjat med Heart and soul, andra spelar Happy birthday m.fl. Och så övar vi vidare på musikinstrument och vilka grupper de delas in i.

Kom ihåg: H=B

år 8 v.4

Vi har avslutat området Reggae och låtanalyser med att göra ett test och sedan fick eleverna fundera kring sin egen utveckling av kunskaperna. Nästa vecka börjar vi på nytt med Beatles

år 9 v.4

Vi har dragit igång arbetet med Risbro-Showen. Alla elever fick välja om de ska vara artister, crew eller nothing på elevens val i onsdags. Så nu börjar artisterna planera sina nummer. Folkets hus är bokat åt Showen 28-29 april.

Annars jobbar vi med att skapa egen musik, egna låtar på musiklektionerna. Den här veckan fick de prova på en metod för att komma på text. Först skriver man ner alla ord man kommer på i ett ämne (sommar, hockey, kärlek t.ex.) och sedan bildar man meningar, fixar till meningarna så det rimmar och till sist lägger man till en melodi. Antingen en egen eller en som redan finns. Det har blivit en del härliga låtar den här veckan.

ÖPPET HUS

Välkommen till Risbroskolan

Torsdagen den 3 februari 2011
kl. 18.00 - 20.30

Då är alla som vill se hur undervisningen går till på Risbro mycket varmt välkomna.
Det kommer att finnas information och värdar som hjälper er rätt.
Fika att köpa i Fritids.
Och extra speciellt välkomna är naturligtvis ni föräldrar som har barn på vår skola.
Även om de själva säger att ni inte ska gå - Kom ändå!!!


7c fredag v3

Idag har vi fortsatt med pianospel, melodier. De har spelat happy birthday och ja må han leva bl.a. Sedan gick vi igenom de olika instrumentgrupperna och de tränade på att lära sig dem genom att spela kort med en speciell kortlek, som har musikinstrument isf hjärter, klöver, kung osv. Sedan avslutade vi med en lyssningsövning: eleverna fick höra korta musikexempel och skulle sedan säga vilket instrument det var.

 

Här kan du hitta det som jag har visat och gått igenom på tavlan:
(klicka bara på den blåa länken)
http://www.speedyshare.com/files/26312222/piano.ppt

9C & 9D fredag v3

Idag har vi dragit igång med en stor uppgift som vi ska arbeta med samtidigt som showen. Eleverna ska skapa egna låtar. Vi har pratat om fyra ingångar/startpunkter när man ska hitta på musik: 1 - Text, 2- Melodi, 3- Ackord, 4 - Takt & rytm. Sedan tillfogar man flera delar senare: Form, Stil; Dans/rörelse, Tema/handling. Så nu sprutar kreativiteten i musiksalen.


år 8 vecka 3

Vi har fortsatt med Reggae och Låtanalyser. Det ska avslutas nästa vecka med ett test, en del redovisningar/framträdanden och att eleverna får bedömma sig kunskap själva. Sen bedömmer jag också den naturligtvis.


9a torsdag v3

Idag har vi dragit igång med en stor uppgift som vi ska arbeta med samtidigt som showen. Eleverna ska skapa egna låtar. Vi har pratat om fyra ingångar/startpunkter när man ska hitta på musik: 1 - Text, 2- Melodi, 3- Ackord, 4 - Takt & rytm. Sedan tillfogar man flera delar senare: Form, Stil; Dans/rörelse, Tema/handling. Så nu sprutar kreativiteten i musiksalen.

Dessutom har vi pratat om att 9a fått färre musiklektioner under hösten och kommer få färre under våren då flera nationella prov ligger på musiktiden. Vi kommer att fixa till så det blir mer/extra musik för 9a. Det måste ju vara rättvist. 9a ska ha musik på öppet hus, 9a kommer att ha musik på någon/några mentorstimmar och 9a kommer att ha musik på någon/några svenskatimmar (tisdagslektionen) efter att nationella proven är gjorda.

7a & 7b torsdag v3

Idag har vi fortsatt med pianospel, melodier. De har spelat happy birthday och ja må han leva bl.a. Sedan gick vi igenom de olika instrumentgrupperna och de tränade på att lära sig dem genom att spela kort med en speciell kortlek, som har musikinstrument isf hjärter, klöver, kung osv. Sedan avslutade vi med en lyssningsövning: eleverna fick höra korta musikexempel och skulle sedan säga vilket instrument det var.

 

Här kan du hitta det som jag har visat och gått igenom på tavlan:
(klicka bara på den blåa länken)
http://www.speedyshare.com/files/26312222/piano.ppt

9b tisd. v3

Usch, usch och fy!!!!!

Jag har haft sömnproblem och fick medicin som skulle hjälpa. Men inte då! Istället som jag som en död och hörde inte  4 väckarklockor eller att elever ringde hem. FÖRLÅT - FÖRLÅT!!!!! Vaknade kl. 11.45 och skämdes så in i..... Jag har pratat med rektorn och bett om ursäkt. Här kommer en till er (igen) FFFÖÖÖÖÖRRRRLLLLÅÅÅTTT!!!!!

7d & 7e måndag v3

Idag har vi fortsatt med pianospel, melodier. De har spelat happy birthday och ja må han leva bl.a. Sedan gick vi igenom de olika instrumentgrupperna och de tränade på att lära sig dem genom att spela kort med en speciell kortlek, som har musikinstrument isf hjärter, klöver, kung osv. Sedan avslutade vi med en lyssningsövning: eleverna fick höra korta musikexempel och skulle sedan säga vilket instrument det var.

 

Här kan du hitta det som jag har visat och gått igenom på tavlan:
(klicka bara på den blåa länken)
http://www.speedyshare.com/files/26312222/piano.ppt

9e &9f måndag v3

Idag har vi dragit igång med en stor uppgift som vi ska arbeta med samtidigt som showen. Eleverna ska skapa egna låtar. Vi har pratat om fyra ingångar/startpunkter när man ska hitta på musik: 1 - Text, 2- Melodi, 3- Ackord, 4 - Takt & rytm. Sedan tillfogar man flera delar senare: Form, Stil; Dans/rörelse, Tema/handling. Så nu sprutar kreativiteten i musiksalen.

7c fredag v2

Nu börjar vi med piano, hur man spelar och hur noter är uppbyggt. De har laddad ner ett litet piano i sina datorer. Eleverna fick hitta på en egen melodi och sedan skriva ner den. Dessutom fick de en läxa till nästa vecka. De ska veta vad följande fem ord betyder;
Blåsinstrument, Stråkinstrument, Stränginstrument, Klaverinstrument, Slagverk.
Detta är en liten inledning till ett arbete kring musikinstrumenten och orkerstern.


Gymnasie-inloggningen

den har jag delat ut idag till 9c, liksom ett informationsblad om nationella proven. Det är viktig info på båda pappren, speciellt som elevernas personliga inloggningslösen står med på gymnasiepappret.

9c & 9d fredag v2

Så var vi igång igen. Men till tröst är ju att det nu blir ljusare för varje morgon. Niorna idag har fått börja fundera kring Risbro-Showen. De som inte lämnat in uppgiften efter filmen "Amadeus" (som vi såg innan jul) fick skriva den idag på lektionstid. Övriga elever har repeterat låtarna som vi spelade under hösten.


Men i morron fredag kommer jag.... ;-)

Vi var till läkare idag så hjälp är på gång. Nu siktar vi på att inte vara hemma i morgon.
Be ware students, your teacher is coming!


trodde jag skulle jobba idag men efter en låååång natt så blir vi hemma idag med.

Jag är lessen för detta men... Idag ska vi försöka komma till läkare. Här är instrukttionerna jag har gett till er vikarie:

9a: De som inte skrivit och lämnat in om filmen amadeus kan göra det. Övriga får, lite fritt, själva repetera låtarna från hösten. De har dem i sina mappar.

7a, 7b: Det finns en vhs-film (jag tror den är i tv-vagnen som står i ena grupprummet) som heter musikministeriet. Spela upp första delen (ca 30 min) som handlar om äkta eller oäkta musik. (Det står med blyerts på fodralet, musikministeriet.) Låt dem se det avsnittet. Prata efteråt med eleverna, antingen i helklass om det verkar funka eller i grupper, gå runt och lyssna. Frågor att ställa: Kan vem som helst sälja skivor och vara artist? Vad krävs för att vara artist idag? Finns det något som är äkta musik?

8d, 8e: De har alla ett häfte om Reggae och låtanalys. De ska jobba med de uppgifterna. De ska vara klara nästa vecka så jaga dem lite ;-).

I musiksalen, i fönstret brevid vita tavlan finns det material, att kopiera, dela ut, låna osv.

När man ska se på vhs till tvn så ska man välja program 4 på tv


Hemma idag onsdag (12 jan)...

... för att min minsting, Lukas är dålig igen. Det har han varit ofta sen i somras så idag ska vi kontakta en läkare. Det är tråkigt för er, elever, men jag måste ta hand om mina barn. Kolla här på bloggen i eftermiddag så ska jag skriva hur det blir i morgon.
8-or; om ni får vikarie så är er uppgift på lektionen att fortsätta med Reggae&Låtanalyser-häftet. Jag har tänkt att vi ska avsluta det arbetet nästa vecka. Om ni inte får vikarie så blir det en vecka till med häftet.
9-or; Ni är på Brinell hela dagen. Glöm inte att ni ska anmäla närvaro till en Risbrolärare i caféterian före och efter dagens program ( detta gäller 9b och 9c! Hur andra klasser gör vet inte jag. Lagen kan ha bestämt olika). Lena Lindberg ska vara där på morgonen, från 8.40 ca. Jag skulle vara där på eftermiddagen, så det dyker upp en annan lärare. Kolla vem!

 

 


Jag är på kurs....

... i morgon, tisdagen den 11 januari 2011. 9b har lektion som vanligt men med Petteri Hällström. Uppgifterna är att skriva om "amadeus"-filmen för dem som inte gjort det och att repetera låtarna från förra terminen för de elever som har gjort amadeus-uppgiften.


Brinelldagen



Jag letade upp min mentorsklass på deras bildtimme idag.
Checkade av att alla vet vad som gäller på Brinelldagen,
Onsdagen 12 januari 2011.
Eleverna ska besöka olika gymnasieprogram under dagen.
De väljer själva vilka program de vill hälsa på.
Vi tror att det kan vara bra som mål att se 4 olika,
två på förmiddagen och två på eftermiddagen.
Tiderna är från 9.00 - 14.00
Lunch som vanligt i skolmatsalen på Fagerstahallen.
Men!!! Både innan kl. 9 och efter kl. 14 ska eleverna komma till cafeterian.
Där finns lärare som bockar av närvaron, eftersom vi inte kan följa alla runt den här dagen.



 



7e & 7d måndag v2

Nu börjar vi med piano, hur man spelar och hur noter är uppbyggt. De har laddad ner ett litet piano i sina datorer. Eleverna fick hitta på en egen melodi och sedan skriva ner den. Dessutom fick de en läxa till nästa vecka. De ska veta vad följande fem ord betyder;
Blåsinstrument, Stråkinstrument, Stränginstrument, Klaverinstrument, Slagverk.
Detta är en liten inledning till ett arbete kring musikinstrumenten och orkerstern.


9e & 9f måndag v2

Så var vi igång igen. Men till tröst är ju att det nu blir ljusare för varje morgon. Niorna idag har fått börja fundera kring Risbro-Showen. De som inte lämnat in uppgiften efter filmen "Amadeus" (som vi såg innan jul) fick skriva den idag på lektionstid. Övriga elever har repeterat låtarna som vi spelade under hösten.


RSS 2.0