Praktikant

Den här veckan och två till har jag en praktikant med mig på musikundervisningen. Hon heter Louise Borking, går musik och media på IT-gymnasiet i Västerås.

Månadsbrev

Nu har vi skickat ut månadsbrevet från art/media. Har du inte fått det finns det att läsa på www.risbroskolan.fagersta.se

år 7 v4

Vi har fortsatt att spela piano. En del har börjat med Heart and soul, andra spelar Happy birthday m.fl. Och så övar vi vidare på musikinstrument och vilka grupper de delas in i.

Kom ihåg: H=B

år 8 v.4

Vi har avslutat området Reggae och låtanalyser med att göra ett test och sedan fick eleverna fundera kring sin egen utveckling av kunskaperna. Nästa vecka börjar vi på nytt med Beatles

år 9 v.4

Vi har dragit igång arbetet med Risbro-Showen. Alla elever fick välja om de ska vara artister, crew eller nothing på elevens val i onsdags. Så nu börjar artisterna planera sina nummer. Folkets hus är bokat åt Showen 28-29 april.

Annars jobbar vi med att skapa egen musik, egna låtar på musiklektionerna. Den här veckan fick de prova på en metod för att komma på text. Först skriver man ner alla ord man kommer på i ett ämne (sommar, hockey, kärlek t.ex.) och sedan bildar man meningar, fixar till meningarna så det rimmar och till sist lägger man till en melodi. Antingen en egen eller en som redan finns. Det har blivit en del härliga låtar den här veckan.

ÖPPET HUS

Välkommen till Risbroskolan

Torsdagen den 3 februari 2011
kl. 18.00 - 20.30

Då är alla som vill se hur undervisningen går till på Risbro mycket varmt välkomna.
Det kommer att finnas information och värdar som hjälper er rätt.
Fika att köpa i Fritids.
Och extra speciellt välkomna är naturligtvis ni föräldrar som har barn på vår skola.
Även om de själva säger att ni inte ska gå - Kom ändå!!!


7c fredag v3

Idag har vi fortsatt med pianospel, melodier. De har spelat happy birthday och ja må han leva bl.a. Sedan gick vi igenom de olika instrumentgrupperna och de tränade på att lära sig dem genom att spela kort med en speciell kortlek, som har musikinstrument isf hjärter, klöver, kung osv. Sedan avslutade vi med en lyssningsövning: eleverna fick höra korta musikexempel och skulle sedan säga vilket instrument det var.

 

Här kan du hitta det som jag har visat och gått igenom på tavlan:
(klicka bara på den blåa länken)
http://www.speedyshare.com/files/26312222/piano.ppt

9C & 9D fredag v3

Idag har vi dragit igång med en stor uppgift som vi ska arbeta med samtidigt som showen. Eleverna ska skapa egna låtar. Vi har pratat om fyra ingångar/startpunkter när man ska hitta på musik: 1 - Text, 2- Melodi, 3- Ackord, 4 - Takt & rytm. Sedan tillfogar man flera delar senare: Form, Stil; Dans/rörelse, Tema/handling. Så nu sprutar kreativiteten i musiksalen.


år 8 vecka 3

Vi har fortsatt med Reggae och Låtanalyser. Det ska avslutas nästa vecka med ett test, en del redovisningar/framträdanden och att eleverna får bedömma sig kunskap själva. Sen bedömmer jag också den naturligtvis.


9a torsdag v3

Idag har vi dragit igång med en stor uppgift som vi ska arbeta med samtidigt som showen. Eleverna ska skapa egna låtar. Vi har pratat om fyra ingångar/startpunkter när man ska hitta på musik: 1 - Text, 2- Melodi, 3- Ackord, 4 - Takt & rytm. Sedan tillfogar man flera delar senare: Form, Stil; Dans/rörelse, Tema/handling. Så nu sprutar kreativiteten i musiksalen.

Dessutom har vi pratat om att 9a fått färre musiklektioner under hösten och kommer få färre under våren då flera nationella prov ligger på musiktiden. Vi kommer att fixa till så det blir mer/extra musik för 9a. Det måste ju vara rättvist. 9a ska ha musik på öppet hus, 9a kommer att ha musik på någon/några mentorstimmar och 9a kommer att ha musik på någon/några svenskatimmar (tisdagslektionen) efter att nationella proven är gjorda.

7a & 7b torsdag v3

Idag har vi fortsatt med pianospel, melodier. De har spelat happy birthday och ja må han leva bl.a. Sedan gick vi igenom de olika instrumentgrupperna och de tränade på att lära sig dem genom att spela kort med en speciell kortlek, som har musikinstrument isf hjärter, klöver, kung osv. Sedan avslutade vi med en lyssningsövning: eleverna fick höra korta musikexempel och skulle sedan säga vilket instrument det var.

 

Här kan du hitta det som jag har visat och gått igenom på tavlan:
(klicka bara på den blåa länken)
http://www.speedyshare.com/files/26312222/piano.ppt

9b tisd. v3

Usch, usch och fy!!!!!

Jag har haft sömnproblem och fick medicin som skulle hjälpa. Men inte då! Istället som jag som en död och hörde inte  4 väckarklockor eller att elever ringde hem. FÖRLÅT - FÖRLÅT!!!!! Vaknade kl. 11.45 och skämdes så in i..... Jag har pratat med rektorn och bett om ursäkt. Här kommer en till er (igen) FFFÖÖÖÖÖRRRRLLLLÅÅÅTTT!!!!!

7d & 7e måndag v3

Idag har vi fortsatt med pianospel, melodier. De har spelat happy birthday och ja må han leva bl.a. Sedan gick vi igenom de olika instrumentgrupperna och de tränade på att lära sig dem genom att spela kort med en speciell kortlek, som har musikinstrument isf hjärter, klöver, kung osv. Sedan avslutade vi med en lyssningsövning: eleverna fick höra korta musikexempel och skulle sedan säga vilket instrument det var.

 

Här kan du hitta det som jag har visat och gått igenom på tavlan:
(klicka bara på den blåa länken)
http://www.speedyshare.com/files/26312222/piano.ppt

9e &9f måndag v3

Idag har vi dragit igång med en stor uppgift som vi ska arbeta med samtidigt som showen. Eleverna ska skapa egna låtar. Vi har pratat om fyra ingångar/startpunkter när man ska hitta på musik: 1 - Text, 2- Melodi, 3- Ackord, 4 - Takt & rytm. Sedan tillfogar man flera delar senare: Form, Stil; Dans/rörelse, Tema/handling. Så nu sprutar kreativiteten i musiksalen.

7c fredag v2

Nu börjar vi med piano, hur man spelar och hur noter är uppbyggt. De har laddad ner ett litet piano i sina datorer. Eleverna fick hitta på en egen melodi och sedan skriva ner den. Dessutom fick de en läxa till nästa vecka. De ska veta vad följande fem ord betyder;
Blåsinstrument, Stråkinstrument, Stränginstrument, Klaverinstrument, Slagverk.
Detta är en liten inledning till ett arbete kring musikinstrumenten och orkerstern.


RSS 2.0